Kurz vědomého vaření - léto 2017


Kdy: sobota 3. června 2017 od 9 do 17 hodin

Kde: Brozany č.p. 14, 533 52 Staré Hradiště u Pardubic


Obsah kurzu: Prakticky zaměřený kurz o tom, proč a co vařit, abychom prospěli sobě a své rodině. Ozdravíme si jídelníček racionální výživou vycházející z principů čínské medicíny. V rámci dopoledního programu si vyzkoušíme vaření prakticky. Po společně uvařeném obědě se odpoledne budeme věnovat teoretickým principům, základním postupům a potravinám.

Kapacita kurzu je omezena na 6 osob, proto neváhejte s přihláškami!


Cena: 900 Kč včetně stravování

 

Pro zájemce o hlubší pochopení makrobiotiky bude v případě zájmu navazovat pokračovací kurz.

 

Lektor: Ivona Chaloupková

 

Závazné přihlášky na kurz předem: telefonicky, mailem nebo osobně

 

Ivona Chaloupková - tel. 777 120 754

E-mail: ivona.chaloupkova@seznam.cz

http://www.pampeliska-pardubice.cz

 

Kurz je organizován ve spolupráci s centrem Zelená louka.

 

Centrum Zelená louka

tel.: 606 927 790

e-mail: centrumzelenalouka@centrum.cz

web: zelenalouka.webnode.cz

FB: centrumzelenalouka

 

 

 

Název stravovacího systému makrobiotika vznikl z řeckého macro = velký, dlouhý a bios = život. Slovo makrobiotika poprvé použil v roce 1796 německý lékař Christoph Wilhelm Hufeland ve své knize „Makrobiotik, oder die Kunst das mensliche Leben zu verlangern“ („Makrobiotika, neboli umění jak prodloužit lidský život“).



V současné době se makrobiotikou nazývá životní styl a filozofie úzce spojená s dietním režimem. Vychází z východní filozofie a medicíny, zejména tradiční čínské. Západnímu světu ji zpřístupnil Japonec Georges Oshawa, dále ji rozpracoval Michio Kushi.



Makrobiotický způsob stravování se v mnohém blíží vegetariánství. Základem makrobiotického jídelníčku jsou celozrnné obiloviny – převážně celá zrna, čerstvá zelenina, luštěniny. Je doplněn řasami, rybami, ovocem z podnebního pásma, ve kterém žijeme, semeny, ořechy, oleji lisovanými za studena. Ochucuje se přírodně kvašenými octy, sojovou omáčkou, misopastou, kořením z našeho podnebního pásma apod.



Omezuje se či zcela vynechává maso zejména vyšších zvířat, vejce, mléko a výrobky z něj, cukr, bílá mouka, alkohol, dráždivá koření.


Makrobiotika je systém vycházející z poznání přírodních zákonitostí, které objevily a popsaly východní národy, v tomto případě Japonsko a Čína. Podle nich na náš svět i celý vesmír působí dvě protichůdné energie nazvané JIN a JANG, dohromady tvořící jeden celek. Symbolicky je to znázorněno v monádě.



JIN je strana spíše chladná, ženská, pomalá, temná atd. Opoziční JANG je teplý, koncentrovaný, mužský, rychlý, světlý atd.



Pojmy JIN a JANG je třeba chápat jen jako pomůcku, a pokud si pro název protikladů vymyslíme jiné pojmenování, klidně ho můžeme uplatnit. Důležité je pochopit obsah těchto pojmů a kvalitu energie, kterou vyjadřují, a potom se je naučit používat v praxi. Právě aplikace těchto principů v našem každodenním jídelníčku nejvíce odlišuje vegetariánskou stravu a makrobiotiku.



Makrobiotika rozděluje potraviny na ty, které mají více jinové energie – tedy nás ochlazují, uvolňují, zpomalují a na potraviny s převahou jangové energie – zrychlují nás, oteplují, stahují. Byly vypracovány skupiny potravin s převahou energie jin či jang a pro názornost umístěny na přímku. Uprostřed jsou potraviny harmonické, ať již jin nebo jang charakteru. Dále do prava i leva osy jsou umístěny potraviny tzv. extrémně jin nebo jang.



Pokud chce člověk zůstat zdravý či se uzdravit, měl by konzumovat zejména potraviny z prostředního pásma zdraví. K těmto potravinám patří celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina, ořechy a olejnatá semena.


Mezi potraviny extrémně jin patří mléko a mléčné výrobky, ovoce, olej, cukr, med, drogy, alkohol, léky. Mléko je nejblíže pásmu zdraví a drogy atd. nejdále. Proto lze mléko, ovoce, olej i alkohol používat v malém množství, pokud to dovolí náš zdravotní stav.


K potravinám extrémně jang náleží tvrdé sýry, ryby, maso, vejce, sůl. Opět čím dále na ose, tím větší extrém jang. I tyto potraviny lze konzumovat v malém množství, pokud to dovolí náš zdravotní stav.

Podle stejného principu jsou zařazovány na tuto osu i další potraviny.


Aby bylo možné stanovit individuální jídelníček, je nutné určit, zda je člověk typově spíše jin nebo jang a ev. jaký je charakter jeho nemoci – opět zda více jin či jang.

 

Lidem, kteří se chtějí preventivně zdravěji stravovat nebo mají menší zdravotní problémy, postačí se řídit výše uvedenou osou potravin a extrémy jíst v menší míře.

 

Makrobiotika dále stanoví poměry potravin, které by měly být v ideálním případě zastoupeny v jednom jídle. Standardní makrobiotický talíř tvoří:

50% celozrnné obiloviny – převážně celá zrna, méně celozrnná mouka

30% zelenina (tepelně upravená, kvašená, syrová)

15% luštěniny a mořské řasy

5% polévky.

Doplňkově lze zařadit ryby, ovoce mírného pásma, semena, ořechy, oleje apod.


Potraviny se upravují různými způsoby zejména vařením, napařováním, ale i smažením, pečením apod. Opět se zohledňuje i energetický účinek různých způsobů přípravy na upravovaný pokrm.

 

Makrobiotika má mnoho dalších zásad a postupů. Léto je například charakteru jang a proto se do jídelníčku zařazují potraviny více jin, zima je jin, používáme tedy více potravin jang. Záleží také na podnebním pásmu, ve kterém žijeme, na našem způsobu života, charakteru práce, kterou vykonáváme.

Pro toho, kdo si vybral tuto cestu je určitě prospěšné se s nimi krok za krokem seznamovat.


Pokud člověk se stravuje vegetariánskou stravou bez znalostí výše uvedených přírodních zákonitostí, může lehce sklouznout k pro něj nadměrné konzumaci např. ovoce, medu a mléka, tedy příliš jin. Toto jej může vyvést z rovnováhy a člověk může trpět např. rýmami, záněty dutin, syndromem chronické únavy a nedovede si to vysvětlit, protože přece jí zdravě.

 

Dnešní medicína je v určitých směrech na nejvyšší úrovni, na kterou se lidstvo během svého známého vývoje dokázalo dostat. Na druhé straně si nedokázala poradit s množstvím degenerativních chorob, od chronických rým, alergií, astmatu až po rakovinu. Makrobiotický systém stravování  pomáhá při léčení mnoha nemocí. Toto se týká i psychických poruch.